Psie Przedszkole

Akademia Pana Klocka
Klasa 1.

dla psów w wieku 3-6 miesięcy

Pierwsze 6 miesięcy życia psa, to czas wielkiej transformacji. Szczenię zmienia się z tygodnia na tydzień, nie tylko fizycznie ale także mentalnie.  Mała, nieporadna i nieśmiała kulka z pierwszych zajęć szybko zmienia się w coraz większego zbója i nieustraszonego odkrywcę dobrej zabawy. Szkolenie musi nie tylko nadążać za tymi zmianami ale przede wszystkim je wspomagać.

W okresie szczenięcym, pies nie ma jeszcze wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Jest niesamodzielny i totalnie zależny od opiekunów. Dodatkowo, jego rozwijający się układ nerwowy, przechodzi  w tym czasie tzw. okresy lękowe, czyli czas gdy szczenię silniej reaguje na negatywne bodźce. Zajęcia muszą więc być zaplanowane tak, by szczenię zawsze czuło się wspierane przez ludzi i bezpieczne.

Odkrywanie świata po raz pierwszy

Okres szczenięcy to pierwszy etap w edukacji twojego psa. To czas, gdy pies po raz pierwszy doświadcza wielu sytuacji, poznaje nowe miejsca, ludzi i wyrabia sobie pierwsze opinie o ludziach, innych psa oraz otaczającym je świecie. Te doświadczenia pies zapamięta na całe swoje życie i to one będą miały kluczowy wpływ na jego tworzącą osobowość.

„Czego Lucjanek się nie nauczy, tego pan Lucjan nie będzie umiał.”

To czego uczymy się po raz pierwszy, ma na nas największy wpływ i najlepiej to zapamiętujemy. Z psami jest dokładnie tak samo. Jeśli chcesz by twój pies był dobrze wychowany, to mu w tym pomóż i to od szczenięcia.

Podstawą edukacji psa jest poczucie bezpieczeństwa i dobre samopoczucie. Szczenięta wydają się beztroskie i zawsze zadowolone ale jako to dzieci, szybko się nudzą  a jeszcze szybciej tracą poczucie bezpieczeństwa. Jeśli nie zadbacie o te, arcyważne kwestie, jedynym co szczenię zapamięta z zajęć będzie strach! i do tego zapamiętany nie tylko w kontekście miejsca zajęć ale także was, innych ludzi i psów oraz sposobu pracy. Jeśli pies będzie miał negatywne doświadczenia, może nie być zbyt chętny do dalszej nauki.

Drugą, nie mniej ważną kwestią w psiej edukacji jest oczywiście to, czego pies uczy się na zajęciach. Czy są to umiejętności nastawione na potrzeby psa czy może potrzeby człowieka? Warto zwrócić na to uwagę, bo nudne posłuszeństwo może szczenię zniechęcić do współpracy z człowiekiem i na dodatek zabić w nim spontaniczność, ciekawość świata oraz poczucie pewności siebie.

Dlaczego nasze przedszkole?

1. BEZPIECZNE I PRZYJAZNE MIEJSCE

Przez lata doświadczeń i prowadzenia zajęć w przeróżnych miejscach: sala gimnastyczna, korytarz w szkole, parki miejskie, skwery miejskie, boiska szkolne a także po prostu chodniki, parkingi i inne miejsca publiczne, łącznie z metrem a także podwórko, łąka, pole i las, jesteśmy przekonani, że na psie przedszkole najlepszym miejscem jest po prostu, spory kawałek spokojnej przestrzeni, najlepiej łąki z drzewami dającymi w lato cień, lub obrzeża lasu.
W takim miejscu prowadzimy obecnie swoje psie przedszkole, bez ogrodzeń, bez kręcenia się w kółko po tym samym małym placyku szkoleniowym. Bez kręcących się obcych ludzi, bez echa na sali, bez wpadających na nas bez kontroli psów i bez miejskiego zamieszania.
Spotkaliśmy się wielokrotnie z zarzutami, że są to warunki pozbawione bodźców rozpraszających i nie uczy się jak funkcjonować w dzisiejszym, mocno zatłoczonym świecie.
Nasza odpowiedź na to jest dosyć prosta.  Jeśli chodzi o liczbę bodźców, które są na naszych zajęciach to jest ich bardzo dużo, tylko my, ludzie na większość z nich nie zwracamy uwagi. Są to przecież zapachy, wszystko to, co psy widzą i słyszą naokoło. Z ciekawszych bodźców jakie mamy to np. krowy, pasące się na dalszej części łąki, zapach lasu, nazwanego ostatnio przez córkę klientów, która jest miłośniczką Harrego Pottera „Zakazanym lasem”, bo rzeczywiście są w nim stare, piękne drzewa i jest w nim dużo ciemniej niż na łące. Z ciekawszych odgłosów, ostatnio słuchać było odgłosy wybuchów, z oddalonego o kilka kilometrów poligonu wojskowego. Najmocniej rozpraszającym bodźcem ale tylko dla ludzi, jest zapach świeżo pieczonych ciastek, pochodzący z fabryki ciastek oddalonej około 2 kilometry od nas.
Bodźców jest o wiele więcej niż na sali gimnastycznej ale są to w większości bodźce nie zajmujące psiej uwagi i nie wywołujące w psach silnych reakcji. Dzięki temu, nie przeszkadzają szczeniętom w ćwiczeniach a przecież dokładnie o to chodzi.

Na wycieczki do miasta, zwłaszcza na ruchliwą ulicę a już szczególnie do środków transportu miejskiego radzę zaczekać aż szczenię nauczy się najważniejszych dla siebie rzeczy, czyli zaufania do swoich opiekunów i skutecznej komunikacji z innymi psami.
Za to wielu klientów, zwłaszcza w czasie pandemii docenia to, że na naszych zajęciach może cieszyć się czystym powietrzem, pięknymi widokami a nawet latem pysznymi jeżynami czy grzybami jesienią. Nasze zajęcia prowadzimy na terenie leśnym. Zachowując bezpieczną odległość, nie mamy również obowiązku noszenia maseczek.

2. ŚWIADOMOŚĆ POTRZEB PSA

Szczenięta mało wiedzą ale dużo potrzebują i dużo chcą! A czego chcą?  Niby proste pytanie ale odpowiedź wcale nie jest oczywista, bo szczenięta nie potrzebują wcale ciągłego biegania, skakania i wygłupów. Chcą mieć wolność i poczucie wpływu na to co i jak długo robią. Potrzebują także wsparcia i opieki. Na zajęciach skupiamy się właśnie na tym. Szczenięta muszą czuć, że ludzie o nie dbają. To fundament dobrej i silnej relacji psa z człowiekiem. Wszystkie osoby biorące udział w zajęciach mają świadomość psich potrzeb a cała kadra trenerska i pomocnicy stosują się do wysokich etycznych standardów pracy trenerskiej, zwracając szczególną uwagę na kwestie stresu u psów.

3. NAUKA DZIĘKI SOCJALIZACJI

Socjalizacja to proces (oraz rezultaty tego procesu) uczenia się zasad funkcjonowania w grupie społecznej. Definicja jest prosta i zwięzła, rozumiemy ją wszyscy ale… skąd wziąć grupę społeczną? Obserwując tzw. zajęcia/spacery/klasy socjalizacyjne widzę, że w niewiele szkół dla psów dobrze rozumie to pojęcie a jeszcze mniej, jest w stanie stworzyć grupę społeczną. Grupą społeczną nie są bowiem przypadkowo i na chwilę zgromadzone w jednym miejscu psy czy ludzie. Tym bardziej nie są to psy, czy ludzie mijani na spacerach .

Szczenię jest niezwykle wrażliwą istotą, ponieważ nie ma jeszcze wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Nie posiada także przyswojonych norm społecznych, więc nie jest ich w stanie zastosować. Cały czas jednak obserwuje i się uczy ale nie ma możliwości oceny, czy to czego się uczy  jest, zwłaszcza pod kątem społecznym dobre. Jeśli wiec zgromadzimy w jednym miejscu same szczenięta i nie będziemy czuwać nad każdym z nich, bardzo szybko w grupie zapanuje chaos. Wyłonią się natychmiast osobniki silniejsze, choć to pojęcie dosyć względne. Większe i silniejsze fizycznie szczenię może okazać się psychicznie bardzo słabe. Może wiec przestraszyć mniejszego od siebie szczeniaka ale samo doznać ogromnego stresu psychicznego bo będzie i tak czuć się zagrożone.

Socjalizacja może więc zajść jedynie w grupie, której członkowie znają się na tyle, by czuć się ze sobą bezpiecznie, poznać swoje potrzeby oraz działać wspólnie w celu ich spełniania. Jeśli psy spotykają się jednorazowo albo widują się rzadko, w zmieniającej się za każdym razem grupie, jedynie czego nauczą się podczas takich spotkań to kojarzyć je z dużym napięciem i niepewnością. Widać to od razu w zachowaniu, które staje się nerwowe, chaotyczne, psy zaczynają skakać po sobie lub uciekać, wywołując u reszty automatyczną reakcję gonitwy. Pojawia się też szczekanie, skakanie na ludzi czy nerwowe kopanie dołów.

Zaopiekowanie się grupą szczeniąt i ich ludzkich rodzin to duże wyzwanie ale na naszych zajęciach jesteśmy w stanie mu podołać. Dzięki grupie społecznej jaką tworzymy jako trenerzy, behawioryści i nasi pomocnicy (uczestnicy aktualnie trwających kursów trenerskich), mamy wspólne wartości i cele. Dbamy o to by każde dołączające do grupy szczenię wraz ze swoją rodziną, znalazło w niej wsparcie i mogło nabywać w niej nowych kompetencji społecznych, które będzie mogło przekazywać kolejnym, napotykamy w swoim życiu psom.

4. INDYWIDUALNE PODEJŚCIE DO PRACY Z KAŻDYM SZCZENIĘCIEM

Z każdym z psów przychodzących na zajęcia, spotykamy się wcześniej na konsultacji. Konsultacja, którą przeprowadzany odbywa się w miejscu zamieszkania psa. Daje to możliwość poznania osobowości i doświadczeń  szczenięcia oraz poznania potrzeb i możliwości jego ludzkiej rodziny. Dzięki temu wiemy na jakie ćwiczenia powinniśmy kłaść nacisk na zajęciach.

Przedszkole dla szczeniąt trwa cały rok, non-stop. Nie ma początku i końca grupy. Każde szczenię dołącza w swoim czasie, gdy jest na to gotowe, nie musząc czekać na początek kolejnej grupy. Każde szczenię idzie więc przez zajęcia własnym trybem.  Jest więc tak,  że szczenięta mogą na tych samych zajęciach mieć zupełnie inne ćwiczenia.

Dbając o dobro szczeniąt, oferujemy także zajęcia mieszane: częściowo grupowe, częściowo indywidualnie.  Jeśli widzimy szczenię nie radzi sobie na zajęciach, zmieniamy dla niego program.

Program przedszkola:

Psie przedszkole to pierwszy etap w edukacji nie tylko twojego psa ale także i twojej. Uczysz się razem ze swoim psem.

Tematyka zajęć:

  • skuteczna komunikacja z psem: komunikacja werbalna i pozawerbalna
  • przyzwyczajanie psa do chodzenia na smyczy
  • zasady spacerowania ze szczenięciem w miejscach publicznych
  • bezpieczne witanie się z psem
  • nauka wymiany
  • skuteczne przywołanie psa i zachęcenie go do podążania za człowiekiem
  • stres u psa – objawy i metody radzenia sobie z nim
  • potrzeby szczeniąt i metody na ich spełnienie
  • rola opiekuna w opiece nad szczenięciem
  • zabawy węchowe

 2 wykłady online:

Odpowiadają na najczęstsze pytania, które trapią każdego opiekuna szczenięcia. Można je obejrzeć w dowolnym czasie, do momentu ukończenia przez szczenię kursu. Wykłady są dostępne na stronie internetowej Akademii.

Konsultacja:

Od czasu zaostrzenia pandemii, konsultacje prowadzimy wyłącznie online. To nie to samo, co bezpośrednie spotkanie ale umożliwia poznanie się i omówienie najważniejszych kwestii dotyczących opieki nad szczenięciem oraz dalszych zajęć.

Konsultacja służy wstępnemu poznaniu się trenera ze szczenięciem, jego historią i tym jak obecnie wygląda jego życie w nowej rodzinie. Na konsultacji trener omawia z opiekunami podstawowe zasady opieki nad szczenięciem, wychowania i reagowania na jego zachowanie.

Pierwsze spotkanie indywidualne:

Wprowadziliśmy je, by mieć pewność, że szczenię poradzi sobie na zajęciach grupowych. Dotychczas mogliśmy to stwierdzić, odwiedzając szczenię na konsultacji. Jednak odkąd konsultacja odbywa się online, wprowadziliśmy obowiązkowe spotkanie indywidualne. Odbywa się ono w miejscu, gdzie prowadzone są zajęcia grupowe. Dzięki temu szczenię oraz jego rodzina, poznaje w spokoju miejsce zajęć oraz trenera.

Zajęcia sobotnie:

Nastawione są na naukę współpracy z człowiekiem. Szczenięta są w grupie, widzą się nawzajem ale ćwiczą jedynie z ludźmi, opiekunami oraz trenerami i ich pomocnikami.

Zajęcia niedzielne:

Przeznaczone są na socjalizację szczeniąt ze sobą. Szczenięta są dzielone na małe podgrupy tak, by dobrze się ze sobą czuły i były do siebie dopasowane siłą fizyczną i osobowością.

Na te zajęcia zapraszamy także psy starsze, które pomagają nam, ucząc szczenięta dobrych nawyków. Ich obecność bardzo mocno wpływa na atmosferę na zajęciach, pomagając obniżyć poziom pobudzenia. Dzięki temu szczenięta uczą się delikatności i uważności.

W ramach Akademii Pana Klocka dostosowujemy program zajęć dla każdego malucha, bo każde szczenię jest wyjątkowe.

Regulamin Zajęć:

Każdy uczestnik szkolenia zobowiązany jest do przestrzegania niniejszego regulaminu:

  • W szkoleniu może uczestniczyć osoba niepełnoletnia ale jedynie pod opieką rodzica.
  • Szczenięta uczestniczące w szkoleniu muszą być zaszczepione przeciwko chorobom zakaźnym
  • Psy powinny być zabezpieczone przeciwko pchłom i kleszczom.
  • Psy przychodzące na zajęcia muszą mieć szelki lub obrożę (zwykłą płaską lub półzaciskową) oraz być na smyczy/lince (min. 5m).
  • W zajęciach nie mogą brać udział psy chore, ani suczki w trakcie trwania cieczki.
  • Jeśli szczenię ma w dniu zajęć rozwolnienie lub jest osowiałe, właściciel powinien powiadomić o tym trenera prowadzącego zajęcia.
  • Niedozwolone są kolczatki, obroże zaciskowe oraz smycze typu Flexi a także nieodpowiednio dobrane szelki, ograniczające ruchy psa.
  • Każdy właściciel zobowiązuje się sprzątać po swoim psie.
  • Właściciele psów czekają na rozpoczęcie zajęć w samochodach.
  • Psy uczestniczące w zajęciach nie mogą przed, w trakcie ani bezpośrednio po zakończeniu zajęć, podchodzić do siebie,  bez pozwolenia trenera.
  • Za szkody wyrządzone przez psa na zajęciach odpowiada właściciel psa.

Na Psie Przedszkole składają się:

  • konsultacja indywidualna (w miejscu zamieszkania psa)
  • 1 zajęcia indywidualne (w miejscu, gdzie prowadzone są zajęcia grupowe)
  • 16 godzinnych zajęć grupowych (8 zajęć w sobotę, 8 zajęć w niedzielę)
  • możliwość telefonicznej konsultacji z trenerem nadzorującym zajęcia, przez cały czas trwania kursu
  • 2 wykłady online (do wyboru z kursu: Akademia Pana Klocka – Baza wiedzy online)

Cena: 870 zł

Kolejny etap

Yuppies

szkolenia dostosowane do wieku psa

więcej informacji